Jak przywrócić niepłodność? Naturalnie.
Naturalne metody obserwacji płodności

Pary, które starają się o potomstwo w sposób naturalny, często potrzebują niewielkiego wsparcia lekarskiego w postaci badań ultrasonograficznych i hormonalnych, aby dokładniej wyznaczyć czas płodny. To zwiększa szansę naturalnego zapłodnienia.

Czym są naturalne metody obserwacji płodności?

Przy naturalnym zapłodnieniu metody obserwacji cyklu powinny rozpocząć się od:

• u kobiety: obserwacji stężenia hormonów, obrazu USG jajników i endometrium w wyznaczonych dniach cyklu. Nie można też zapomnieć o określeniu rezerwy jajnikowej (badanie AMH) – ze względu na coraz częstsze występowanie zespołu przedwczesnego wygasania czynności jajników.
  • u mężczyzny: badania nasienia.

Na podstawie obserwacji kobiety i wyników badań mężczyzny lekarz może określić przyczynę niepowodzeń naturalnego zajścia w ciążę oraz dobrać odpowiedni sposób leczenia.

Zespół policystycznych jajników – częsta przyczyna niepłodności

Zespół policystycznych jajników (PCOS) rozpoznano po raz pierwszy w 1935 roku. To przypadłość, która dotyka współcześnie coraz więcej kobiet. Głównymi objawami są: nieregularne miesiączki, otyłość, insuliopoprność, nadmierne stężenie androgenów, hirsutyzm (nadmierne owłosienie typu męskiego), trądzik. Naturalne metody rozpoznawania płodności pomagają w diagnozie PCOS.

Jakie są naturalne metody rozpoznawania płodności?

Metody jednowskaźnikowe Metoda Billingsów (znana także jako ocena śluzu szyjkowego). Model Creightona (rozwinięcie Metody Billingsów).

• Metoda termiczna – codzienne pomiary temperatury ciała kobiety.
  • Metody wielowskaźnikowe:
  • Metoda Rötzera – obserwuje się podstawową temperaturę ciała, cech śluzu szyjkowego i ewentualnie stan szyjki macicy.
  • Metoda podwójnego sprawdzenia (metoda angielska) – polega na rozpoznaniu początku i końca fazy płodności.